Elektromobily nejsou na trhu novinkou, potkáváme se s nimi již řadu let. Postupem času se však mezi spotřebiteli stávají stále oblíbenější volbou. Své popularitě se těší díky svým ekologickým a ekonomickým přínosům. Pojďme se na to podívat podrobněji.
Historie elektromobilů
První elektromobil vznikl v polovině devatenáctého století, pravděpodobně v letech 1832-1839, ale k dokonalosti měl daleko. Měl ho na svědomí skotský vynálezce Robert Anderson. V podobné době, v letech 1834-1836, zkonstruoval americký kovář Thomas Davenport prototyp vozidla poháněného elektřinou.
Snazší konstrukce elektrických vozidel byla možná díky vynálezu olověného akumulátoru (francouzsky Gaston Planté, 1859) a komutátoru (belgický Zénobe Gramme, 1869).
V roce 1871 díky těmto objevům vznikl první elektromotor poháněný stejnosměrným proudem. Přelom 19. a 20. století byl zlatým obdobím v historii elektromobilů – v Evropě i ve Spojených státech se tehdy objevili noví vynálezci a četné designy.
Elektrický versus spalovací motor
Kolem roku 1910 elektromobily prakticky zmizely z ulic a nahradily je stále populárnější vozy se spalovacími motory. Tehdy dynamicky se rozvíjející technologie spalování se ukázala jako praktičtější co se týče provozu i údržby a náhradních dílů.
V té době používané baterie měly krátký dojezd a elektromobily byly schopny vyvinout pouze nízkou rychlost. Nabídka výrobců elektromobilů byla navíc adresována především movitým obyvatelům měst. Ke klesajícímu zájmu o elektromobily přispěla i masová výroba Fordu T v letech 1908-1912.
Skutečný zájem o elektrický pohon se objevil až po druhé světové válce a rozvoji této technologie pomohl vynález tranzistoru. Koncem 50. let postavili výrobci baterií Exide automobil využívající tuto technologii. Vozidlo dokázalo na jedno nabití ujet asi 100 kilometrů a dosáhlo rychlosti 96 km/h. Za dva roky se prodalo 47 kusů, přičemž většinu kupujících tvořily energetické společnosti z USA.
Rostoucí obliba elektromobilů
Na sériovou výrobu elektromobilů jsme si museli počkat až do poloviny 90. let. Tehdy debutoval EV1 od General Motors. Tehdejší luxusní dvousedadlový vůz byl zpočátku dostupný pouze pro obyvatele Los Angeles, Tucsonu a Phoenixu v rámci výzkumného a vývojového programu. V těchto letech se také začaly vyrábět první hybridní vozy. V roce 1997 byl zahájen prodej Toyoty Prius.
V roce 2004 začala Tesla pracovat na modelu Roadster. Značka Tesla udělala v tomto oboru jakousi revoluci, šlo totiž o první sériově vyráběný elektromobil s dojezdem přesahujícím 300 kilometrů na jedno nabití. V roce 2009 debutoval jeden z nejpopulárnějších elektromobilů světa – Nissan Leaf. Za deset let se ho prodalo 430 000 kusů.
Od prvních průkopnických staveb uplynulo hodně času. Všechny automobilové koncerny se dnes snaží mít ve své nabídce ekologické elektromobily a elektrický pohon je definován jako budoucnost automobilového průmyslu.
Výhody a nevýhod elektromobilů
Pojďme se nyní podívat na výhody a úskalí aut na elektrický pohon.
Výhody elektromobilů
EV vozidla poskytují vysoký komfort při jejich používání. Umožňují také výrazné snížení nákladů na údržbu. Za zmínku také stojí, že koupě elektromobilu je ekologickým řešením. Elektromotory pomáhají minimalizovat emise výfukových plynů.
Mezi hlavní výhody popsaného typu vozidel patří:
- Zvýšená účinnost – elektromotor znamená také větší účinnost. V tomto ohledu je lepší než tradiční spalovací motory, které ztrácejí výkon, například emisemi tepla. Právě díky tomu může být výkon vozidla vyšší.
- Nižší poruchovost – motory EV mají nekomplikovanou konstrukci, což je obrovská výhoda. Není potřeba měnit filtry ani oleje. Méně komponentů také znamená menší riziko selhání.
- Tichý provoz – elektromobily jsou extrémně tiché, a tím i pohodlné při každodenním používání. Řídit takové auto je opravdová radost. Určitě uspokojí všechny ty, kteří jsou otrávení klasickým vrčením motoru.
- Jednoduché ovládání – není pravda, že elektromobily jsou složité na ovládání. Lze je nabíjet doma nebo na určeném místě. Nutno podotknout, že při nabíjení vozidla můžete využít i fotovoltaický systém, který umožňuje snížit náklady.
- Stabilizované náklady – ceny elektřiny se nemění tak dynamicky jako ceny pohonných hmot. Díky tomu se můžete vyhnout prudkému nárůstu provozních nákladů.
- Dlouhá životnost baterie – vozy renomovaných značek jsou vybaveny odolnými bateriemi, které vydrží mnoho let. Samozřejmě je důležité dodržovat pravidla týkající se procesu nabíjení. V některých případech je mnohem lepší nabít baterii na 80 %.
- Ekologický motor – dnešní elektromotory stále více využívají obnovitelné zdroje energie. Nutno také dodat, že na rozdíl od spalovacích motorů nevytvářejí toxické sloučeniny.
- Levné povinné i havarijní pojištění – elektromobily nemají žádný objem motoru, takže často spadají do nejnižší kategorie co se pojišťovacích nákladů týče. Pojišťovny v tomto směru zatím tápou, jak upravit své podmínky, aby nebyly na pojištění elektromobilů prodělečné.
Náš tip: S elektrickým nebo spalovacím motorem, bezpečnost by měla být vždy na prvním místě. Vyhněte se cvakání na telefonu během jízdy. Pro navigaci použijte držák na telefon do auta nebo vestavěný navigační systém.
Nevýhody elektromobilů
Pro mnoho lidí je hlavní nevýhodou elektromobilů vysoká cena. Platí, že náklady na jejich pořízení jsou vyšší než v případě vozů se spalovacím motorem podobných výkonových parametrů.
Je však třeba počítat s tím, že provoz vozidla je většinou levnější, což přináší měřitelné výhody již po prvních měsících. Aktuálně jsou také často diskutovaným tématem dotace na pořízení elektrického vozu.
Mezi nejvýznamnější nevýhody elektromobilů patří:
- Nutnost častého nabíjení – vzdálenost, kterou můžeme ujet po úplném nabití baterie, závisí na specifikaci vozidla. Stojí za to vědět, že technologie se neustále vyvíjejí. Z tohoto důvodu lze nejnovější modely s elektromotorem nabíjet méně často, což umožňuje lépe plánovat trasu.
- Omezený počet nabíjecích stanic – síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromotory se neustále rozrůstá, ale podle některých uživatelů je jich stále málo. To vyžaduje dobrou organizaci, než se vydáte na cestu. Nejlépe je hned od začátku určit, kde budeme auto nabíjet.
- Oprava ve specializovaném servisu – auta s elektromotorem nejsou v ČR zatím příliš populární. Z tohoto důvodu je v případě poruchy nejlepší obrátit se na autorizovaný servis. Opravy v náhodných neautorizovaných dílnách se nedoporučují, protože se tím zvyšuje pravděpodobnost nesprávného provedení úkonu a tím pádem i následných poruch.
- Náklady na pořízení – elektromobil je pro mnohé příliš drahý. Toto by mohlo změnit jejich rozšíření mezi větší počet lidí. Masovější produkce = nižší náklady.
Povinná výbava elektromobilů pro rok 2023
V letošním roce nedochází co se týče povinné výbavy k žádné změně. Povinná výbava vozidla byla naposledy aktualizována v roce 2018 vyhláškou 206/2018 Sb., jež mění vyhlášku o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (č. 341/2014 Sb.).
V případě, že vaše povinná výbava nebude při kontrole ze strany policie odpovídat předpisům, hrozí vám pokuta do výše 2 000 Kč.
Jaká je tedy povinná výbava elektromobilů z kategorie M a N? Nikterak se neliší od té pro klasické vozy se spalovacími či vznětovými motory.
- Reflexní vesta
- Lékárnička – pozor, nesmí být staršího data než 2 roky
- Výstražný trojúhelník
- Rezervní kolo, zvedák, klíč – není povinné pro automobily vybavené indikací defektu a pneumatikami na nouzový dojezd (např. runflat)
Od roku 2018 je povinná výbava značně zjednodušená. Byly z ní odstraněny věci jako například náhradní žárovky či pojistky.
Povinná výbava do zahraničí
Jak je to s povinnou výbavou vozidla při cestách do zahraničí?
Země | ČR vs. zahraničí. Co se liší? |
Rakousko | Jsou zakázány kamery ve voze. Vesty jsou povoleny v barvách: oranžová, žlutá, červené |
Slovensko | Povinnost mít ve voze reflexní vestu pro všechny cestující. |
Polsko | Povinnost mít ve voze hasící přístroj. |
Německo | Povinnost reflexní vesty pouze pro německé řidiče. |
Chorvatsko | Povinnost dvou trojúhelníků pro vozy s přívěsem. |
Maďarsko | Povinnost mít ve voze reflexní vestu pro všechny cestující. |
Itálie | Povinnost mít ve voze reflexní vestu pro všechny cestující. |
Francie | Povinnost mít ve voze reflexní vestu pro všechny cestující. Povinnost mít ve voze hasící přístroj. |
Slovinsko | Reflexní vesta je povinná pro všechny členy posádky. |
TIP: Podívejte se, co všechno potřebujete mít ve voze na cestu do Chorvatska.
Doporučená výbava vozu
Pojďme se podívat na věci, které sice nejsou povinné, ale čas od času je zcela jistě ocení každý řidič. Patří mezi ně:
- Formulář k sepsání zápisu o dopravní nehodě
- Reflexní vesta pro každého člena posádky
- Hasicí přístroj
- Náhradní žárovky a pojistky (donedávna povinné)c
- Startovací kabely
- Tažné lano
- Svítilna a nůž
- Smeták a škrabka na led (v zimě)
- Zásoba pitné vody (v létě)
- Náhradní motorový olej
Co nezapomenout ve výbavě elektromobilu?
Pakliže máme zmínit jakousi nepovinně povinnou výbavu elektromobilu, je to jednoznačně nabíjecí kabel a prodlužovačka. Někteří nechávají nabíjecí kabel doma či v garáži, je však více než vhodné vozit jej neustále v autě. Nikdy nevíte, jaká situace nastane a kdy budete daleko od veřejné nabíječky potřebovat dobít proud.
V této souvislosti se hodí i prodlužovací kabel. Pokud dojde na nějakou neočekávanou situaci, je velice pravděpodobné, že budete nabíjet vozidlo z míst, které pro vás nejsou standardní. Né všechna místa bývají jednoduše přístupná a je tedy vhodné mít k dispozici prodlužovačku, pomocí které si zajistíte přístup k elektrické energii.
Tomáš Konieczny, obsahový a SEO specialista