Stává se vám často, že vás po několika minutách či hodinách jízdy v autě bolí záda? Vystupujete rozlámaní a bolaví? Máme pro vás několik tipů, jak si správně nastavit autosedačku a dát bolestem sbohem. A kromě toho také několik zlozvyků, které byste, pakliže je praktikujete, měli raději utnout.
Jak správně nastavit autosedačku
Ať už máte sportovní sedačky v autě či nikoliv, správné nastavení autosedačky znamená, že budete mít lepší kontrolu nad vozem a budete méně ohroženi zraněním v případě, že se aktivuje airbag. Dále je také menší riziko, že si při čelním nárazu poškodíte kolena o panel řízení.
Výhodou je také to, že budete mít lepší výhled do mrtvého úhlu a budete méně unavení při cestách na dlouhé vzdálenosti. Existuje mnoho případů, kdy byli někteří řidiči tak nebezpečně blízko airbagů, až jim to způsobilo nemalá zranění. Měli byste být totiž od volantu vzdáleni alespoň 25 cm, abyste předešli zranění v případě, že airbag vystřelí.
Jak nastavit polohu sedadla
V závislosti na specifikaci vašeho vozu záleží, zda je vaše sedadlo plně manuální, plně elektrické a nebo jejich kombinace. Pokud se jedná o kombinaci, můžete mít manuální posun dopředu a dozadu, ale elektrické ovládání třeba jen na sklon opěradla.
Manuální nastavení sedadla
Jistě víte, že vpředu pod sedadlem je kovová tyč, která umožňuje posun sedadla dopředu a dozadu – tahem nahoru se sedadlo pohybuje. Pokud tomu tak není, bude se jednat o zaoblenou páčku vlevo nebo vpravo vpředu.
Na boku sedadla, v místě, kde se opěradlo sedadla spojuje se sedákem (částí, na které sedíte), najdete buď páčku, nebo otočný ovladač pro nastavení sklonu (úhlu) opěradla. Dále zde také najdete rukojeť (též vpravo), která slouží k nastavení výšky sedadla.
Elektrické nastavení sedadla
Specifikace vašeho vozu závisí na tom, kolik různých možností ovládání máte k dispozici. Elektrické nastavení sedadla umožňuje uživateli nastavit polohu sedadla pomocí ovládacího panelu nebo dálkového ovládání.
Ovládací panel nebo dálkové ovládání elektrického nastavení sedadla se obvykle nachází na boku sedadla nebo na středové konzole vozidla. Na ovládacím panelu nebo dálkovém ovladači jsou obvykle tlačítka nebo přepínače, kterými se ovládají různá nastavení sedadla, například sklon opěradla, bederní opěrka a výška sedadla. Než se pokusíte provést jakékoli nastavení, seznamte se s ovládacími prvky.
Pomocí těchto ovládacích prvků nastavte sedadlo do požadované polohy. Pomocí šipek nahoru a dolů můžete například nastavit výšku sedadla, šipkami doleva a doprava úhel opěradla a ovladačem bederní opěrky nastavit oporu v dolní části zad.
Některá elektrická nastavení sedadla umožňují uživateli uložit preferovanou polohu sedadla pro budoucí použití. Chcete-li nastavení uložit, vyhledejte na ovládacím panelu nebo dálkovém ovladači tlačítko „paměť” a po provedení požadovaných nastavení jej stiskněte.
Po provedení nastavení vyzkoušejte sedadlo, abyste se ujistili, že je pohodlné a podpůrné. Podle potřeby proveďte další nastavení, jak je vám jen libo. Důležité je, aby se vám sedělo pohodlně a představili jste si v takové poloze řídit.
Nastavení polohy sedadla
Z jaké potahové látky je sedadlo vyrobeno, není zde až tak důležité. Účelem nastavení polohy je její pohodlnost a bezpečnost.
První kontrolou nastavení sedadla je, poloha vašich ruk a úhel, který svírají v loktu. Posaďte se do sedadla a natáhněte se dopředu. Měli byste být schopni opřít zápěstí o horní část volantu, aniž byste se nakláněli dopředu.
To znamená, že vaše paže budou mírně pokrčené (ideální úhel mezi paží a předloktím by měl být 90°), když budete volant držet správně. Pokud máte ruce rovně, pak budete mít mnohem menší kontrolu nad řízením v případě, že bude potřeba rychlá reakce.
Další zkouškou je, zda správně dosáhnete na pedály. Měli byste být schopni bez problému sešlápnout plynový pedál a spojku až na podlahu, aniž byste se na sedadle posunuli dopředu.
Dále zkontrolujeme brzdový pedál. Brzdový pedál je často o trochu výš než pedál plynu a spojky. Když zvednete nohu z plynového pedálu a přejdete na brzdu, narazí vaše koleno na sloupek řízení nebo volant? Pokud ano, pak je třeba nastavit sedadlo nahoru. K tomu slouží obvykle páčka na levé nebo spodní straně sloupku řízení.
Pokud to vaše auto nemá, budete muset posunout sedadlo trochu dozadu a naklonit opěradlo sedadla o něco dopředu, abyste vyrovnali změnu polohy rukou držících volant. Zkontrolujte, zda můžete stále sešlápnout plynový pedál až na podlahu. Pokud ne, bude třeba seřídit brzdový pedál.
Jestliže se váš volant také přizpůsobuje dosahu (tj. můžete jej přitáhnout blíže k sobě nebo oddálit), budete mít více možností, jak tuto polohu správně nastavit. Některé vozy mají elektrické nastavení volantu.
Tip: Věděli jste, že výrobci doplňků pro auta musí projít testováním automotive projektů podle norem EU?
Ti z vás, kteří jsou velmi malí nebo naopak velmi vysocí, tak trošku již ví, že poloha sezení nebude nikdy ideální. Pokud máte velmi dlouhé nohy a krátké ruce, můžete mít opěradlo sedadla dost vzpřímené a naopak.
Nastavení výšky sedadla má velmi značný vliv na pohodlí, ale také na viditelnost. Čím je sedadlo vyšší, tím hůře je vidět ze zadního okna, ale čím je sedadlo nižší, tím větší jsou mrtvé úhly a funkčnost viditelnosti do stran se snižuje.
Zkontrolujte, zda snadno dosáhnete na řadicí páku. Pokud se jedná o auto s automatickou převodovku, není to tak důležité, jelikož neřadíte. Bude to nutné pouze v případě, že zvolíte zpátečku a nebo funkci parkování.
Pokud však řídíte vůz s manuální převodovkou, může se vám stát, že budete mít sedadlo velmi vpředu, což znamená, že vám při tahání řadicí páky dozadu bude překážet loket na boku sedadla. A to je poměrně nepříjemné.
Přejdeme k nastavení opěrky hlavy. Nikdy neodstraňujte opěrku hlavy úplně, protože slouží k tomu, abyste si neublížili, pokud do vás někdo zezadu narazí. Chcete-li ji posunout nahoru a dolů, stiskněte tlačítko na límci jedné z opěrek hlavy.
Další kontrolou je, zda vidíte všechny ukazatele, ciferníky a přístroje. Pokud máte volant příliš vysoko a sedadlo příliš nízko, je možné, že na ně neuvidíte, což ztěžuje sledování kontrolek a tachometru.
Tip: Víte, co signalizují kontrolky v autě?
Jakmile jsou všechny tyto prvky nastaveny, připoutejte se bezpečnostním pásem. Moderní bezpečnostní pásy se dodávají s výškovým nastavením. Bezpečnostní pás by vás nikdy neměl škrtit či řezat například do oblasti krku.
Jakmile je vše v pořádku, uložte nastavení, pokud má váš vůz tuto funkci. Pokud ano, zobrazí se několik tlačítek, obvykle na dveřích, a vy můžete nastavení přiřadit jednomu z nich.
Vaše konečná poloha na sedadle by měla být uvolněná, s mírně pokrčenýma rukama a nohama, s dobrou viditelností do mrtvého úhlu při otočení hlavy a se snadným výhledem dolů na bok vozu v bočních zrcátkách a ven ze zadního okna ve zpětném zrcátku.
Výhody správné polohy autosedačky
Sedíte-li v uvolněné poloze, neunavíte se tak rychle. Unava u řidiče způsobí pomalejší reakční dobu a při sezení ve špatné poloze také více riskujete bolesti krku, ramen a zad na dlouhých cestách.
Pokud máte mírně pokrčené ruce, máte větší páku na volant, což znamená, že můžete rychleji manipulovat s volantem, pokud potřebujete provést úhybný manévr.
Budete lépe vidět do mrtvých úhlů, aniž byste museli zbytečně otáčet hlavou. Když máte sedadlo příliš vpředu, musíte více otáčet hlavou, abyste viděli do mrtvého úhlu. A naopak když je příliš vzadu, znamená to, že sloupek vedle vaší hlavy více zakrývá mrtvý úhel.
Příliš nízké sedadlo znamená, že ramenní čára vozu (čára podél spodní části oken) je výše, a proto hůře vidíte, co je po obou stranách vozu. Mít sedadlo příliš vysoko (obvykle proto, že se tak cítíte méně zranitelní) znamená, že hůře vidíte na vozidla za vámi.
Dostáváme se k airbagu. Pokud se airbag spustí, v ideálním případě byste měli být dostatečně daleko, aby vám výbušná nálož neuškodila a aby vás airbag nezasáhl do obličeje, když se rozpíná.
Ideální je, aby airbag váš obličej zasáhl v okamžiku, kdy se plně roztáhne, protože tehdy se vám dostane nejlepšího tlumení. Pokud máte pod sloupkem řízení dostatek místa pro kolena, hrozí menší riziko jejich poškození při čelním nárazu.
Tip: Znáte evoluci bezpečnostních prvků v autě?
Zlozvyky, kterých byste se měli vzdát
Spousta řidičů jezdí bez bot či poslouchají během jízdy hudbu ve sluchátkách. Najdou se i tací, kteří během jízdy v klidu pořádají svůj oběd. Nebo také spolucestující, kteří mají pokrčené nohy na sedadle a nebo je mají položené na palubní desce. Jak asi tušíte, není to dobře.
Položení nohou na palubní desku
Ať už sedíte na sedadle spolujezdce, nebo řídíte auto, nohy by neměly být na palubní desce. Podle průzkumů zhruba 3 procenta řidičů přiznávají, že si při jízdě s tempomatem pokládají nohy na palubní desku nebo z okna.
Ačkoli se jedná o relativně malé procento, není důvod, proč mít nohy nahoře, i když sedíte na sedadle spolujezdce. V minulosti již došlo k několika dopravním nehodám, kdy měl spolujezdec nohy na palubní desce, a došlotak ke zlomenině obou nohou.
Konzumace plnohodnotného jídla
Téměř každý se někdy provinil tím, že jedl nebo pil za volantem. Popíjení kávy nebo jakéhokoliv nealkoholického pití je obecně v pořádku, jen se ujistěte, že jste schopni držet volant a sledovat silnici.
Čím více se totiž do svačiny nebo jídla zapojíte, tím více se můžete rozptýlit. Nedejbože, pokud se rozhodnete sáhnout po spadlém hranolku, je až neuvěřitelně nebezpečné.
Používání sluchátek
Přehrávání hudby z reproduktorů auta během cest a dlouhého dojíždění není problém, ale měli byste se vyhnout používání sluchátek během jízdy. Sluchátka totiž ještě více snižují vaši pozornost tím, že filtrují ostatní zvuky více než jen reproduktory auta.
Ukládání nepotřebných položek
Někteří lidé považují své auto za svůj druhý domov, ale nemělo by sloužit jako pojízdné skladiště. Pokud vozíte v autě velké předměty, které mohou blokovat výhled, vytvářet nebezpečná mrtvá místa a omezovat výhled při couvání, není to ideální.
V případě nouze nebo nehody by se vše, co není přišroubováno, mohlo snadno pohybovat kolem auta a při prudkém brzdění někoho vážně zranit. Další nevýhodou je, že viditelné předměty zvenčí z vás navíc mohou udělat cíl krádeže.
Pouštění hudby při stažených oknech
Kromě toho, že hlasité pouštění hudby při stažených oknech obtěžuje ostatní řidiče, slouží jako další rozptýlení. Stejně jako sluchátka může jízda s hlasitou hudbou přehlušit potenciálně významné vnější zvuky, které by měl řidič vnímat.
Kouření
Zdravotní rizika kouření jsou obecně známá. Pokud se však rozhodnete kouřit, výzkumy ukazují, že byste se tomu měli vyhnout zejména v autě. Již po vykouření poloviny cigarety v autě může kvalita ovzduší desetkrát překročit rizikové hodnoty.
Kouření v uzavřeném prostředí, jako je vaše auto, navíc zvyšuje problém pasivního kuřáka. Když lidé sedí v autě, ve kterém někdo kouřil, nikotin a další škodliviny pokrývající auto se uvolňují do ovzduší a dostávají se na kůži a do úst.
Líčení
Soustředění se na cokoliv jiného než na řízení znamená, že jste rozptýlení a náchylnější k nehodám. Líčení během řízení spolu s dalšími rozptylujícími činnostmi zdvojnásobuje reakční dobu, kterou řidič potřebuje k sešlápnutí brzdy.
Většina lidí si během líčení také nastavuje zrcátka, aby se viděla, což znamená, že nepoužíváte zrcátko k pozorování aut kolem sebe.
Jízda bez bot
Jízda bez bot, které se v létě dopouští mnoho řidičů není nutně ta nejvíce nebezpečná věc, kterou můžete za volantem udělat, ale přesto to není dobrý nápad. Může se například stát, že budete muset náhle prudce zabrzdit a zjistíte, že s bosou nohou nebo nohou v ponožce nejste schopni vyvinout patřičnou sílu jako s botou.
Pokud navíc potřebujete v případě nouze vystoupit z auta, riskujete, že si poraníte nohy nebo ztratíte drahocenný čas nazouváním bot.
A dámy pozor, ani lodičky nebo jiné boty na podpatku nejsou ideální volbou k řízení. Pokud chcete být při vystoupení z auta chic a jehel se nehodláte vzdát, doporučujeme mít v autě neustále boty na přezutí, v kterých bude řízení jedna radost.
Hádky
Vztek na silnici, výbuchy vzteku a hádky v autě vás vždy činí zranitelnějšími ve více ohledech. Navíc dle průzkumů mohou takové výbuchy hněvu na silnici i mimo ni o několik hodin později vyvolat infarkt nebo mrtvici.
Psychický stres může zvýšit váš srdeční tep a krevní tlak, což podle jiných výzkumů může mít nepříznivé účinky až o šest let později. I když s někým v autě vedete mírnější rozhovor, stále se vystavujete riziku. Více než polovina nehod je způsobená rozptýlením řidiče hovorem s jiným spolujezdcem.
Řízení se sedadlem daleko vzadu
Řidič by měl být v co nejlepší pozici, aby mohl ovládat svůj vůz – a pokud je příliš daleko od volantu, nemá ho pod kontrolou. Kromě schopnosti dosáhnout na pedály a rychle reagovat na dění na silnici můžete potřebovat v daném okamžiku ovládat světla, stěrače nebo jiné systémy, což se vám těžko podaří, pokud sedíte příliš vzadu.
Na závěr
Jak správně nastavit sedačku v autě již víte, a jaké zlozvyky byste se měli odnaučit víte taktéž. Teď už jen nezapomeňte na kvalitní reflexní vestu nebo jiné prvky do auta a můžete spokojeně vyrazit na další cestu. Nakonec vám jen chceme popřát spoustu bezpečných a bezbolestných kilometrů na vaší sedačce v autě.
Daniela Vaková, obsahový a SEO specialista