Vyrážet na cesty vlastním automobilem je pro mnoho lidí tím nejpohodlnějším a nejsvobodnějším způsobem cestování. Ne jednoho řidiče na cestách někdy překvapila nepříjemná nouzová situace. V takových situacích je dobré vědět, jak jednat co nejrychleji, nejbezpečněji a nejefektivněji.
Společnost Shell v minulosti zjišťovala, kolik procent řidičů se na svých cestách setkalo s defektem. Díky jejich dotazníkovému šetření víme, že s defektem pneumatiky se v posledních pěti letech setkala alespoň jednou polovina dotazovaných. Vzhledem k tomu, o jak častý problém na silnicích se jedná, je dobré umět ho vyřešit.
Jak předcházet defektu pneumatiky?
Samozřejmě, to, jestli k defektu pneumatiky dojde nebo ne, se úplně stoprocentně ovlivnit nedá. Přesto se dá defektu pneumatiky částečně předcházet pravidelnou kontrolou svého vozu.
Nejdůležitější je kontrolovat správný tlak v pneumatikách. Na tlak v pneumatikách má vliv například i velký rozdíl teplot, kontrolu byste proto neměli podceňovat především v letních a zimních měsících, ale také před každou delší cestou.
Navíc ideální hodnota tlaku v pneumatikách je základem pohodlné a bezpečné jízdy. Konkrétní hodnota ideálního tlaku se u jednotlivých vozidel liší. Většina osobních automobilů uvádí optimální hodnotu tlaku pneumatik mezi 2,2 a 2,4 bary. Pokud si nejste jistí, podívejte se manuálu k vašemu vozidlu.
Riziko defektu narůstá také se stářím a opotřebením pneumatiky. Jak se tedy dá preventivně předcházet defektu?
- Vyvarujte se jízdě na podhuštěných pneumatikách a pravidelně kontrolujte hodnotu tlaku v pneumatikách
- Nejezděte po nekvalitním povrchu, kde mnohem více hrozí defekt vzhledem k velkému množství ostrých kamenů apod.
- Neparkujte příliš blízko u obrubníku, nešetrným najetím na obrubník také hrozí defekt pneumatiky
- Nejezděte příliš blízko u krajnice
- Nepřetěžujte vozidlo, vyšší zatížení vozidla taktéž zvyšuje riziko defektu pneumatiky
Jak poznat defekt za jízdy?
Defekt za jízdy poznáte snadno. Auto se při jízdě začne zničehonic stáčet na tu stranu vozidla, kde došlo k defektu. Pokud dojde k proražení pneumatiky (například o obrubník nebo hlubokou díru na vozovce) , na problém vás upozorní prudké škubnutí a často také hluk.
Jak řešit defekt pneumatiky?
Co dělat v situaci, kdy vám lidově “píchne kolo?” Možností řešení máte několik. Klíčové je vědět, co by vám nemělo chybět v autě a tyto prostředky v autě vždy pro strýčka příhodu vozit.
Prostředky pro výměnu nebo opravu pneumatiky patří společně s výstražným trojúhelníkem a autolékárničkou k povinné výbavě každého osobního automobilu.
Rezerva
Rezerva je tím úplně nejklasičtějším způsobem, kterým můžete na defekt pneumatiky vyzrát, i když se rozhodně nejedná o nejrychlejší způsob. Rezervní kolo, které můžete vozit s sebou v autě může být:
- dojezdové
- plnohodnotné
Jestliže se rozhodnete využít dojezdovou rezervu, myslete na dodržování maximální rychlosti vaší jízdy. Také musíte zbystřit, pokud dojde k defektu v zimních měsících, protože rezerva má letní dezén a je třeba tomu přizpůsobit styl jízdy.
Existují samozřejmě i jiné způsoby, jak defekt opravit, rezerva je však tím nejjistějším řešením. Jedná se o jediný způsob, jak lze efektivně vyřešit i defekt bočnice pneumatiky. Využít byste měli tento způsob také v případě, kdy je defekt větší než šest milimetrů.
Mohlo by vás zajímat: Rezerva není to jediné, co byste měli mít připravené v kufru. Za základní výbavu se považují i náhradní žárovky do kvalitních světel na autě.
Jak vyměnit rezervu?
Co se týče samotné výměny kola, jedná se o ne příliš oblíbenou práci, zvlášť přímo na silnici, protože je to práce poměrně špinavá a zabere nějaký ten čas.
- Vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu, aby se vozidlo během opravy nemohlo samovolně pohnout
- Nastavte hever a zvedněte vozidlo tak, aby kolo nebylo v kontaktu se zemí
- Po nastavení heveru můžete sejmout šrouby z kola, které drží pneumatiku na svém místě
- Sundejte poškozenou pneumatiku a nasaďte rezervu
- Opět nasaďte šrouby a postupně je utahujte – šrouby se vždy mají utahovat v protilehlé poloze, tedy do kříže
- Nakonec po upevnění šroubů vozidlo spusťte zpátky na zem, nasaďte disk kola a můžete pokračovat v cestě
Kromě rezervy tedy budete potřebovat také hever, nebo-li zvedák na kola a křížový klíč na kola, kterým uvolníte šrouby.
Po výměně rezervy
Po nasazení rezervy je dobré znovu zkontrolovat tlak v pneumatice, protože pokud rezervu ve vozidle vozíte už několik let, je možné, že bude potřebovat dofouknout. K tomu budete potřebovat tlakoměr, který mají téměř na každé benzině.
Poškozenou pneumatiku dnes umí většina kvalitních pneuservisů opravit, a tak není nutné se jí hned zbavovat.
Náš tip: Po výměně pneumatiky v servisu nebo její opravě a nasazení zpět na auto je možné, že ráfek kol bude špinavý a zamaštěný. Vydejte se tedy do samoobslužné myčky a dopřejte autu i kolům řádnou péči.
Těsnící tmel
Těsnící tmel i další alternativní způsoby defektu pneumatiky mají oproti rezervě výhodu v tom, že v kufru nezaberou tolik místa. I proto se ve vozidlech nachází stále častěji.
Vozit s sebou těsnící tmel je jedním z možných způsobů řešení. Sice nevyřeší přímo defekt, jedná se spíše o provizorní řešení, ale nemusíte nic montovat, nemusíte se namáhat a drobný defekt vyřešíte poměrně rychle.
Tmel přes ventilek aplikujete do poškozené pneumatiky. Následně je třeba kolo dofouknout kompresorem nebo sprejem s tlakovým vzduchem. Následně se můžete vydat na další cestu, poté, co se kola znovu roztočí, tmel se odstředivou silou dostane přesně na místo defektu a utěsní toto místo.
Věděli jste, že těsnící tmel můžete nechat aplikovat do pneumatiky i jako prevenci před vznikem defektu? Pokud se pro tento způsob prevence rozhodnete, doporučujeme nechat tento úkon na odborném pneuservisu.
Tím, že je řešení těsnícím tmelem pouze provizorní, je třeba dále v cestě pokračovat omezenou rychlostí do 80 km/h a své kroky směřovat do místa, kde defekt vyřešíte. Důležité je také vědět, že těsnící tmel vyřeší pouze drobné defekty.
Opravné lepící sady
V automobilech se také poměrně rozšířila přítomnost opravných lepících sad. Výhodou je jejich cenová dostupnost. Oproti tmelu se jedná o trochu pracnější techniku, na druhou stranu můžete po zásahu opravnou lepící sadou pokračovat běžnou rychlostí.
Lepení je možné bez demontáže kola, ale v praxi se často ukazuje, že je lepší kolo při opravě demontovat. Stejně jako v případě používání tmelů je nutné mít s sebou ve vozidle také přenosný kompresor pro dofouknutí kola.
Oprava v tomto případě probíhá tak, že knot namočený do lepidla aplikujete do místa defektu speciální jehlou. Jedná se složitější technologii opravy, s kterou je dobré mít zkušenosti, protože nezkušení řidiči mívají s touto možností opravy potíže.
Využití asistenční služby
Není žádnou ostudou přivolat si na pomoc asistenční službu a využít jejich služeb. Počítat však musíte se zdržením na svých cestách, protože může trvat, než se za vámi mechanik dostaví.
Používejte speciální pneumatiky
Další možností, jak vyzrát na defekt, je jezdit na speciálních pneumatikách. Mezi takové patří například Runflat pneumatiky. Tyto pneumatiky jsou zesílené a v případě, kdy dojde k defektu, pneumatika by se neměla úplně poškodit a je možné na těchto pneumatikách dojet do místa opravy bezpečně bez vašeho zásahu. Dojezd na Runflat pneumatikách je však omezen na maximální rychlost 80 km/h.
Počítat však musíte s vyšší pořizovací cenou těchto Runflat pneumatik, vozidlo zároveň musí být vybaveno systémem na kontrolu tlaku TPS.
Další speciální pneumatikou jsou pneumatiky s těsnící vrstvou, které mají také zvýšenou odolnost pri defektům. Uvnitř pneumatiky je nanesena speciální technologií ve výrobě těsnící hmota.
Myslete na bezpečnost
Než se ale podíváme na možnosti řešení defektu, pojďme se společně podívat na bezpečnost vaši i všech členů posádky. Jakmile vám totiž píchne kolo, je třeba zastavit a pustit se do řešení nouzové situace.
Nejdůležitější je nepanikařit a stále myslet na bezpečnost. Nejprve proto vyhledejte bezpečné místo pro zastavení, na kterém nebudete ohrožovat život svůj ani ostatních řidičů. Následně vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu.
Přečtěte si: Víte na co si dát pozor při nouzovém zastavení na dálnici?
Před vystoupením z auta si nezapomeňte nasadit reflexní vestu. Ta je také součástí povinné výbavy automobilu a umístěnou byste ji měli mít vždy na dosah ruky – v prostoru ve dveřích nebo v přihrádce palubní desky.
Nejlepší je, pokud máte reflexní vestu i pro všechny ostatní pasažéry, i když pro ně už reflexní vesta v povinné výbavě nutně vyžadována není. Používejte i další reflexní prvky pro zvýšení bezpečnosti.
Podle zákona o provozu pozemních komunikací je třeba umístit na okraj vozovky také výstražný trojúhelník, aby ostatní řidiči byli včas varováni o tom, že se na silnici před nimi něco děje. Nejméně by měl být výstražný trojúhelník vzdálen 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem.
Závěrem: Další časté nouzové situace na cestách
Defekt pneumatiky není jedinou nouzovou situací na cestách, která vás může potkat. Mezi ty nejčastější patří:
- Chvění volantu
- Klepání podvozku
- Nemožnost nastartovat
- Nedostatek paliva
Ve všech případech je však třeba vědět, jak se bezpečně na cestách chovat a také, jak tyto situace řešit. Jen tak totiž můžete efektivně a co nejrychleji problémy na cestách řešit. V některých případech stačí totiž opravdu drobná oprava a je možné pokračovat v jízdě.
Alena Mrvíková, obsahový a SEO specialista